woensdag 12 juli 2017

Tutorial: Hoe maak ik strijken leuk?

Daar is ie dan eindelijk, de beloofde tutorial. Het had even wat tijd nodig. Want om het te fotograferen tijdens het maken, dat valt nog niet mee. Vaak ga je al weer een stap te ver.

Allereerst maak je een achtergrond met distress inkt. Ik heb gekozen voor Oxides maar het kan ook gewoon met de normale distress inkts.



Het hoeft niet maar ik heb een mask gebruikt om de achtergrond te bewerken. Je legt de mask op je achtergrond, spuit het nat en legt er daarna een stukje keukenrol op om het water weer op te deppen.



Hieronder zie je het resultaat. De oxides geven net even een ander effect. Dat moet je maar eens uitproberen. Dit droog je goed met je heattool. 


Daarna ga je met Versamark en embossingpoeder aan de slag. Het beste is dat je eerst even met een embossing buddy goed droog wrijft. Hier mee maak je hem anti statisch, zodat de embossingpoeder alleen daar blijft zitten waar het hoort. Je stempelt over je hele achtergrond wat leuke stempeltjes. Drogen met de heattool. 


Hieronder zie je het resultaat. 


Vervolgens neem je een kwast en neem je gesso. En ga je met lichte penseelstrepen over je achtergrond. Ook dit droog je heel goed met je heattool. Of als je tijd genoeg hebt kun je het ook aan de lucht laten drogen. 

En hieronder weer het resultaat 😉 

En dan komt het leukste!!! Je mag je strijkplank en -ijzer pakken....joehoe!
Je zet je strijkijzer op maximum en NIET op stomen. Neemt vervolgens een A-4tje en vouwt deze dubbel. Hier leg je je achtergrond tussen en je mag gaan strijken...hoe leuk is dat? 


En dan zie je dat je A-4tje de embossingpoeder weer opneemt. 


En dan is dit het resultaat!! 

Maar dan heb je alleen een achtergrond. Dus ook gelijk maar aan de slag en af maken.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben en benieuwd of jullie ermee aan de slag gaan.
Ik ga de puinhopen opruimen. Het is oorlog op mijn tafel....hihihi.

Liefs Monique

27 opmerkingen:

marja kenter zei

Dit is leuk joh! Jammer genoeg heb ik mijn embossing spullen niet bij me maar ga hetvzekerceens proberen. Ik hou wel van dit soort geknutsel.
Fijne dag, voor ons wordt het lezen en knutselen in de voortent vandaag.
Groetjes Marja

Joanne kramer zei

Wauw!! Wat is dit gaaf!! Helaas kan ik er niet mee aan de slag, ik heb de materialen niet.... Als ik ergens een geldboompje tegenkom weet ik wat ik met het geld wil gaan kopen ;-). groetjes Joanne

Caroline Cards zei

Erg leuke kaart en duidelijke uitleg!
Deze techniek heb ik een tijd geleden ook uitgeprobeerd en zo is strijken inderdaad leuk....
groetjes, Caroline

Kreatief met Maria zei

Wat een leuke tutorial Monique. Bedankt voor het delen. Je hebt er een schitterende kaart mee gemaakt.
Groetjes Maria

afke zei

Wat een leuke kaart en bedankt voor de uitleg. Ik heb het opgeslagen voor het geval dat .
Lieve groetjes, Afke

Marja zei

Wat een leuke tutorial Monique!
Je hebt er een hele mooie achtergrond mee gemaakt ...en je kaartje is supermooi geworden.
Groetjes Marja.

Gerrina zei

Ik vind het een hele leuke techniek, maar ben vaak te lui om helemaal naar beneden te gaan en strijkplank en ijzer te pakken....
Gaaf vind ik jou kaart zeker; die achtergrond is super! Groetjes, Gerrina

Eri zei

Wow, wat heb je dat goed uitgelegd Monique, en het resultaat is prachtig geworden. Ik heb net een achtergrondje gemaakt met distress inkt en een mask. Dat vond ik al heel wat van mezelf. Fijne dag!
Groetjes, Eri

Marijke zei

Wat een leuke techniek. en zo goed uitgelegd. Ga het gelijk uitproberen. Erg leuke kaart geworden, prachtig resultaat!Groetjes Marijke.

Sylvia zei

Wat een mooie kaart,Monique.Superleuke stap voor stap foto's.Het resultaat is prachtig.Zo leuk afgewerkt met de poes en de vakantie spulletjes.

Groetjes,Sylvia.

karin zei

Mooi gemaakt die achtergrond, leuke techniek. Bedankt voor de tutorial.
groetjes,
Karin

Scraptastisch zei

Ik heb vakantie...yoehoe...reageer zeer beperkt, maar kon het hier niet laten!
Wat een super goede tutorial en zo duidelijk met alle foto's! Echt te gek dat je dit wilt delen en ga het zeker uit proberen! je kaart is zoooooo moooooiii en gezellig geworden met Dicky Dick hihi dat schoot me het eerst te binnen bij het zien van de rooie kater
Liefs Gerie

!neke zei

Wat een top uitleg !
En een super resultaat !

groeten Ineke

Ina ( Frysk Famke ) zei

Ohhhhhhhh Monique,

Wat een ontzettende gave kaart en goede uitleg.......
Vind de rode kater ook super erop, me lieve schoonmoeder zou wel zeggen
als ze nog leefde, dat is Dikkie Dik van Jan Jans.

Als ik waar meer tijd heb wil ik het zeker proberen.

Leafs Ina

Blankina zei

Nou nou hoe ben je er opgekomen? Gaaf effect hoor, lg Blankina

Colien zei

Wat een gave techniek en met mooi effect!
grtz.Colien

GerJanne zei

Hoi! Wat leuk! Gaan we morgen ook strijken? Hahahaha...en dan stiekem een mand was goed erbij zetten...als je toch bezig bent...
Je kaart is heel zomers en leuk! Dank je voor alle foto's erbij! Maakt het een stuk makkelijker te begrijpen!
GerJanne

Karen Dunbrook zei

very cool card...well done.
I am having such fun playing with the Oxides too....
happy stamping and tfs,
Karen

bolletjelucky.blogspot.com zei

Wat een duidelijke en leuke tutorial Monique, dank je wel. Gaaf effect geeft deze technique. Mooie zomerse kleurtjes én je hebt een leuke kaart ermee gemaakt.
Lieve groetjes Miranda

Chantal zei

Wat een goede uitleg, en een erg leuk effect.
Groetjes, Chantal S

Angelique zei

Gave tutorial, hele duidelijke uitleg. Mooie kleuren en stempeltjes heb je gebruikt, je kaart is mooi geworden.
lieve groetjes Angelique

Danoesja zei

Hoi Monique
Wat lief dat je er een mooie foto tutorial van hebt gemaakt, een hele mooie techniek, het eindresultaat mag er zijn want het is een schitterende kaart.
Bedankt voor je deelname bij CraftAddiction.
Liefs, Danoesja

Crealientje zei

oohh wauw Monique!
Ben ik super blij mee, dat je laat zien hoe je dit doet.
Ga dit zeker ook proberen.
De kleurtjes zijn zo mooi, en super resultaat.De materialenstaan op mijn verlanglijstje.
Heel erg bedankt!
Liefs en groetjes Crealientje.

Sarah zei

Wat een duidelijk uitleg! Leuk.
Plezante zomerse kaart! Xx

Ellen zei

Dit ziet er super gaaf uit...duidelijke uitleg!
Je maakt leuke dingen zie ik...ff wat bekeken bij jou!
Liefs Ellen

Ellen zei

Op deze manier is strijken leuk...verder hoeft het niet zo voor mij haha!

Adriana zei

Dat is gaaf!Bedankt voor je uitleg. Heel duidelijk zo. Je kaart is mooi geworden, echt zomers😀
Dank-je-Wel voor je deelname aan de ZOMERchallenge bij AnMaCreatief!
Groetjes van Adriana

One of a kind

Hallo allemaal, daar zijn we alweer met de reminder van Knutsels en Kadootjes. Er zijn al weer 2 weken om. We hebben al heel veel leuke inze...